Verstegen zet zich in voor het behoud van Indonesische peper met duurzame landbouwmethoden

Dit is een oorspronkelijk Engelstalig artikel van FLMH, vertaald naar het Nederlands en aangevuld met een video van Fairfood, gemaakt in samenwerking met Verstegen.

Het project “aGROWforests” in Indonesië ondersteunt peperboeren bij het toepassen van klimaatbestendige landbouwmethoden, met als doel het inkomen van de peperboeren te verhogen.

Peper wordt al sinds de late middeleeuwen verhandeld vanuit Indonesië. Aanvankelijk werd het kruid voornamelijk geëxporteerd naar China, maar tegenwoordig zijn de belangrijkste markten de VS en Europa. De teelt wordt echter steeds onaantrekkelijker voor Indonesische boeren omdat de huidige winstmarges veel te laag zijn. Om de toekomstige aanvoer van peper uit Indonesië veilig te stellen, hebben het Nederlandse bedrijf Verstegen, de NGO Fairfood en de vereniging PT CAN het project “aGROWforests” opgericht, dat sinds begin december 2022 deel uitmaakt van het “Initiative for Climate Smart Supply Chains” (I4C). Om te begrijpen hoe Indonesische boeren hun peper verbouwen en hoe ze ervan kunnen leven, interviewden de projectpartners drie Indonesische boeren, Arofiq, Sapauni en Umar, over hun levenssituatie en kijk op de peperteelt.

Ooit was de peperteelt winstgevend

Veel Indonesische boeren plantten vroeger peper omdat het winstgevend was, vertelt boer Sapauni. De opbrengst was voldoende om haarzelf en haar kind te onderhouden. Van haar verdiensten kon Sapauni een huis bouwen en een auto kopen. Tegenwoordig kan ze echter niet meer alleen van de peperteelt leven. Dit komt vooral door de prijsdaling.

Een paar jaar geleden ontving Sapauni 180.000 roepia per kilo voor haar peper, wat overeenkomt met ongeveer 10 euro. Vandaag krijgt ze slechts 80.000 roepia per kilogram, ongeveer 4,50 euro, wat neerkomt op slechts 44 procent van de oorspronkelijke prijs. Omdat de prijzen zo laag zijn, kiezen steeds meer boeren ervoor om palmen te planten op hun landbouwgrond. Zo bewerkt boer Arofiq nu nog maar een deel van zijn land met peper.

Een ander groot probleem voor de Indonesische landbouw zijn onbetrouwbare weerpatronen, waardoor teelt en oogst moeilijk te plannen zijn. Peperteler Umar legt uit: “De huidige regen komt onvoorspelbaar, het droge seizoen is ook niet op tijd, dus uiteindelijk is het telen van peper een puinhoop.” Tijdens zulke onvoorspelbare weersveranderingen sterven veel peperplanten af, vooral door de ziektes die zich daardoor verspreiden, zegt Umar. Dit is catastrofaal voor mensen die afhankelijk zijn van landbouwproducten.

aGROWforests biedt oplossingen

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, heeft het aGROWforests-project tot doel Indonesische peperboeren te ondersteunen door middel van agroforestry. Boer Arofiq heeft al enige ervaring met het project en transformeert geleidelijk zijn landbouwsysteem. “Als ik vroeger onkruid zag, voelde ik me ongemakkelijk. Maar nu doe ik het rustig aan. Zelfs als het onkruid hoog is, is mijn hart nog steeds kalm”, zegt hij. Boer Umar meldt ook de eerste successen: Sinds hij andere gewassen tussen zijn peperplanten plant, verspreiden ziekten zich niet meer over het hele landbouwgebied, maar zijn ze beperkt tot een kleine ruimte.

Alle drie de boeren hebben hoop op het nieuwe project. Arofiq hoopt met behulp van het project dat Indonesische peper ook in de toekomst van hoge kwaliteit blijft. Sapauni wil haar peper blijven verkopen. Umar, wiens voorouders ook peperboeren waren, wil in de eerste plaats de traditie van de peperteelt behouden, zodat toekomstige generaties ervan kunnen leven.

aGROWforests wordt gefinancierd in het kader van het “Initiative for Climate Smart Supply Chains” van het Bondsministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en ondersteund door de Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).

🎬 Kyo Umareta

Meer lezen over dit project? Fairfood heeft een gedetailleerde Case Study uitgebracht, waarin ze beschrijven hoe agroforestry hier in de praktijk werkt. Ook delen ze hierin successen en geleerde lessen.

Lees de Case Study van Fairfood