Scrollen is tegenwoordig net zo goed onderdeel van het chefswerk als stoven, sauteren en stomen. Op socialmediakanalen als Instagram en TikTok barst het van de verrassende technieken, recepten en smaakcombinaties. Zelfs kruiden gaan viraal. Laat je inspireren door de top 10 specerijen die op dit moment de tijdlijn domineren.
Veel consumenten houden wel van wat pit. Liefhebbers kennen hun chiliklassiekers en kiezen bewust voor aleppo-flakes, habanero, szechuanpeper of anchopeper. Maar de trend waar foodies de afgelopen tijd echt niet omheen kunnen op TikTok en Instagram is crispy chili oil. Die spicy Chinese smaakmaker wordt gebruikt bij rijstgerechten, soepen, dips, pizza’s en zelfs op een bolletje vanille-ijs. Imponeer je gasten met een unieke huisgemaakte crispy chili olie. Die maak je verrassend eenvoudig zelf met olie, chiliflakes, knoflook en sjalot. Geef er een eigen draai aan met specerijen zoals steranijs, komijn, gember, kaneel of kardemom.
Staat jouw tijdlijn opeens ook vol met foto’s van drukke straatjes in Tokyo of boeddhistische tempels? Geen wonder, want Japan is momenteel een populaire bestemming en keuken. Dat betekent dat gasten straks in Nederland op zoek gaan naar hun favoriete gerechten. Niet alleen sushi, maar ook egg sando, ramen en okonomiyaki. Een belangrijke Japanse smaakmaker is togarashi, een mix van szechuanpeper, chiliflakes, wit en zwart sesamzaad, gember, geroosterde sinaasappelschil, nori en hennepzaad. Te gebruiken als rub voor gegrild vlees, ramen, okonomiyaki, yakitori, tonijn of gewoon door wat mayonaise geroerd.
Heb jij wel eens 18,3K Instagramlikes gekregen op een nieuw gerecht? Het overkwam het Amsterdamse Maijard Smashburgers bij de lancering van hun smashed falafelburger met als belangrijkste smaakmakers granaatappelmelasse, tahin, gedroogde limoen en za’atar. Die Midden-Oosterse mix van notig sesamzaad, friszure sumac en lichtbittere tijm past perfect bij flatbreads, hummus of gegrilde groenten.
Frisse, anijsachtige dille is regelmatig terug te vinden in de recepten van Veggilaine, een van de populairste foodinfluencers van Nederland. In haar TikTok- en Instagramvideo’s is te zien hoe veelzijdig het kruid is: van röstisalade tot spanakopita. Dille is lekker bij veel wereldkeukens en fleurt net zo goed een fusiongerecht op, zoals een pasta met halloumi. Het maakt een bord groente levendig, karaktervol en fris.
Op social media troeven influencers elkaar af met steeds avontuurlijkere smaakcombinaties, zoals chocolade met augurk en vanille-ijs met sojasaus. Swicy – een samentrekking van sweet en spicy – past daar perfect bij. Zoet en pittig in één hap maakt een gerecht al bij voorbaat spannend. Denk maar aan het viral New York Times-recept voor gochujangkaramelkoekjes. Probeer het zelf met avontuurlijke zoet-pittige combinaties, zoals spicy kippenvleugels met honing, chocoladecake met chipotle of een salade met watermeloen en chili.
Eten moet tegenwoordig niet alleen lekker zijn, het moet ook een gezondheidsdoel dienen. Functional foods heten zulke ingrediënten. Kurkuma is precies zo’n specerij, het zit boordevol antioxidanten en werkt ontstekingsremmend. In combinatie met peper ondersteunt kurkuma ook de spijsvertering, houdt de bloedsuikerspiegel in balans en versterkt het immuunsysteem. En dan hebben we het nog niet eens over die prachtige knalgele kleur. Die maakt drankjes, sauzen en dressings extra aantrekkelijk op social media. Probeer het maar eens met een buddha bowl, een gouden kokoskikkerewtencurry of een turmeric tonic.
Dankzij Yotam Ottolenghi kreeg deze friszure specerij een vaste plek in keukens wereldwijd. De gedroogde, gemalen besjes smaken een beetje als citroen en zijn onmisbaar in de Midden-Oosterse keuken. Op TikTok vliegen de recepten voor sumacuien en sumac-kip je om de oren. Vooral die uien – rode ui gemarineerd in citroensap, zout en sumac – zijn een hit. Ottolenghi gebruikt ze vaak als fris, zuivelvrij accent bij gegrild vlees, kikkererwten of geroosterde groenten. Een simpele smaakmaker met groots effect.
Botanische smaken zijn booming. Denk aan bloemen, wortels, zaden en vruchten als jasmijn, citroengras of pandan. Fris-pittige gember speelt een hoofdrol in deze trend. Waarschijnlijk omdat gember zich erg goed laat combineren met andere botanische smaakmakers. Op het moment zie je die smaakcombinaties nog vooral terug in drankjes en patisserie, denk aan gemberhibiscuskombucha of gember-lavendelmadeleines. Maar naarmate de trend zich verder ontwikkeld gaan we ongetwijfeld meer gerechten zien als gember-kurkumanoodlesoep of een boerenkoolsalade met gember, yuzu en miso.
Na de Koreaanse, Mexicaanse en Libanese keuken, ontstaat er nu een hype rondom Afrikaanse keukens. Denk aan crunchy Egyptische dukkah, pittige Zuid-Afrikaanse chakalaka en frisse Marokkaanse chermoula. Maar de bekendste en populairste smaakmaker uit dit werelddeel is toch ras el hanout. Een mix van onder meer kurkuma, koriander, paprika, komijn en kaneel. Onder de meer dan 45.000 posts met #raselhanout op Instagram vind je veel couscousgerechten en hummusbowls, maar ook pompoensoep, geroosterde zalm, zoete-aardappelfrietjes en zelfs appelgalette.
Hawaij is het Arabische woord voor ‘mix’. Er bestaan dan ook meerdere varianten van deze van oorsprong Jemenitische specerijenblend, met zowel een hartige als zoete versie. De hartige variant bevat kurkuma, zwarte peper, komijn, kardemom en koriander en is lekker bij soep, stoofschotel, geroosterde bloemkool of hummus. De zoete variant met kaneel, kardemom, gember en kruidnagel is populair voor koffie en desserts. Influencer Nadir Nahdi (412K+ volgers op Instagram en TikTok) lanceerde zelfs zijn eigen variant van deze kruidenmix.